Margareta Eriksson
Kvalitetstänkande skola
ISBN 91-630-6589-4
© GME Förlag AB, 2002
INNEHÅLL
KVALITETENS FÖRUTSÄTTNINGAR
  Ansvar
  Förståelse
  Samtal
  Dokumentation
ATT ARBETA MED KVALITET
  Kvalitetsarbete
  Ledningsgruppen
  Arbetslaget
  Ledare
för lärande medarbetare
  Att
välja metod
VAD ÄR KVALITET?
TJÄNSTEKVALITET
  Kundorientering
  Samhällsorientering
  Generella
kvalitetsfaktorer
  Att
kartlägga kundperspektivet
KLASSRUMSKVALITET
KVALITETSSTYRNING
VISIONER SOM DRIVKRAFT
MÅL SOM STÖD
  Målen
som regler
  Målproduktionen
  Målen
som riktning
  Lokal
tolkning
  Nya
styrningsperspektiv
PLANERING SOM STRUKTUR
Skolans planeringskultur
Strategisk planering
UTVÄRDERING SOM REDSKAP
  Utvärderingens
nya syfte
  Nyttan
av utvärdering
  Utvärdering
på enhetsnivå
  Den
mångtydiga värderingen
  Faktorer
som påverkar bedömningen
  Det
yttre trycket
  Utgångspunkten
  Vad
ska värderas?
  Process
eller resultat?
TJÄNSTEVÄRDERING
  Spontant
gensvar
  Reflekterat
gensvar
  Självvärdering
  Kollegial
utvärdering
  Elevers
utvärdering
  Extern
utvärdering
KVALITETSREDOVISNING
KVALITETSUTVECKLINGENS KRETSLOPP
LITTERATUR
BEGREPPSINDEX
Mångfaldigande
av innehållet i denna bok helt eller delvis, är enligt lagen om upphovsrätt
förbjudet utan medgivande. Förbudet gäller varje form av mångfaldigande
genom tryckning, kopiering, bandinspelning etc.